donderdag 26 januari 2017

Een simkaart kopen in de Verenigde Staten


Kan ik zonder mobiel internet? Die vraag stelde ik mezelf in de voorbereidingen van mijn roadtrip door de VS. Na een bezoekje aan DLR/ESA in Keulen zonder 4G wist ik het zeker. Ja, ik kan wel zonder, maar ik wil dat niet.

Het punt is dat mijn mobiele provider geen, zelfs geen peperdure, bundel aanbiedt in de VS. De zoektocht begon naar een oplossing. Die zijn er genoeg: 
  • online een simkaart bestellen in Nederland en hopen dat het werkt als je uit het vliegtuig stapt;
  • bij WalMart een prepaid simkaart kopen en op de hotelkamer uitvogelen hoe je het activeert en oplaadt;
  • in een winkel van een provider een simkaart kopen en daar laten activeren.
Uiteindelijk koos ik voor de makkelijkste oplossing. In een mega-mall in LA wandelde ik de winkel van T-Mobile binnen en 15 minuten liep ik de winkel uit met een werkend prepaid Amerikaans mobiel nummer. Voor 50 dollar kon ik er vijf gigabyte aan data mee verbranden en onbeperkt bellen en sms-sen naar Amerikaanse nummers. Dat is veel gigabytes voor je dollars, want AT&T vraagt 40 dollar voor drie gigabyte en onbeperkt bellen en sms-sen.*

Prepaid betekent in de VS niet dat je in supermarkten beltegoed moet bijkopen, zoals we dat kennen in Nederland. Prepaid betekent in de VS dat je vooraf betaalt voor het hele pakket. Betaal je dat niet meer, dan vervalt het nummer. Opvallend was ook dat de provider al je persoonsgegevens wil hebben bij het kopen van een prepaid-nummer. Even anoniem een simkaartje scoren kan niet.

Bereik
Het bereik van de providers T-Mobile en AT&T is in de streken rondom de nationale parken in het Zuidwesten van de VS niet dekkend. Helaas voor mij bleek T-Mobile toch een duidelijk mindere dekking te hebben dan AT&T. Waar de telefoon met mijn Nederlandse simkaart in woestijnen rustig AT&T opving, had de mobiel met T-Mobile geen bereik. Een 'pling, pling' van mijn telefoon met T-mobile simkaart was daardoor een betrouwbaar teken dat we de bewoonde wereld weer hadden bereikt.

Onbeperkt bellen
Bij de aanschaf van de simkaart was ik gefocust op de hoeveelheid data, bellen was van ondergeschikt belang. Maar het blijkt erg handig als je autopech krijgt. Je hangt zo een halfuur in de wacht bij hulpdienst van het autoverhuurbedrijf. Schrijf ook ergens je Amerikaanse nummer op, zodat je dat kunt doorgeven voor terugbel-acties. Want gebeld worden op je Nederlandse nummer vanuit de VS is een dure grap!

De kip en de gigab(ei)te
Toen ik op het vliegtuig naar huis zat te wachten, heb ik bekeken hoeveel data ik had verbruikt. Ik zat de hele reis te wachten op de sms met de melding dat de data bijna op was, maar dat bleef uit. Blijkbaar vraagt facetimen, navigeren en hotelletjes boeken nauwelijks data. Ik had nog geen gigabyte verbruikt. Tja, als je geen bereik hebt, verbruik je ook geen data...

* Verizon zou het beste netwerk hebben, maar dat kan een Europese telefoon niet ontvangen. De keuze beperkt zich voor een Europese telefoon daarom tot T-Mobile en AT&T in de VS.

Meer lezen over reizen in Amerika:
Roadtrip in de VS, all you need is: apps!
Verzekering voor ziektekosten in Amerika: geen overbodige luxe

1 opmerking:

  1. Een Beeline SIM (in Kazachstan in een Beeline aangeschaft voor ik geloof 1500 Tenge, ofwel nog geen €4,40) deed het een weekje Baikonur prima in mijn dual SIM telefoon voor gebruik van data. Heb er op hotelkamer zelfs White Sun Of The Desert van YouTube op gekeken. Totaal een gigabyte of 4 aan data verstookt geloof ik. Geen SMS of data cap gezien. Ongelofelijk eigenlijk. En - behalve op het lanceerterrein van Baikonur na, waar data helemaal wegvalt - altijd prima bereik eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen