woensdag 4 oktober 2017

Word ook cryptomiljonair!

In de week dat dit verhaal over de jonge cryptomiljonair viral ging in de social media, hebben we bij de meetup Vierde Vrijdag in Den Haag gesproken over het handelen in cryptomunten. Dank aan @BartWR voor de informatie!

ICO vs speculeren
Om te beginnen is het goed om een onderscheid te maken tussen het speculeren met een munt, zoals Bitcoin, en het investeren in een bedrijf bij een Initial Coin Offering (ICO). Het onderscheid is wel wat vaag, want bij ICO's krijg je in ruil voor de investering een x-aantal van de munt die het bedrijf voor hun project heeft gecreëerd. Na de ICO kan er gehandeld worden in de munt via beurzen. Omdat een ICO erg veel weg heeft van een beursgang, maar dan zonder alle wettelijke waarborgen, wordt het in veel landen verboden om een ICO te doen. Zo verbieden China en Zuid-Korea de ICO al. In deze landen mag een bedrijf alleen geen (start)kapitaal ophalen via deze weg. Dit betekent echter niet dat de handel in cryptomunten is verboden.

Heel veel cryptomunten
Er zijn naast Bitcoin allerlei munten waarin geïnvesteerd kan worden. Denk aan Monero, Ardor, Komodo, Ether, Iota. Iedere munt hoort bij een eigen toepassing van een blockchain. Zo hoort de Iota munt bij een alternatieve blockchainvorm speciaal voor Internet of Things toepassingen. Een lijst met de ranking van de munten staat op Coin Market Cap of op Coin.fyi Op deze sites zie je de actuele waarde, maar ook hoeveel munten er zijn en hoeveel geld er in het geheel in de munt zit.

Stap 1: koop bitcoin
In Nederland kun je bitcoin kopen met euro's via iDeal bij een aantal bedrijven, zoals Bitkassa en Bitonic. Ze verifiëren je rekeningnummer en bij grote bedragen zullen ze je identiteit checken. Dat moet van de wet.

Stap 2: ga naar de cryptobeurs
De vers aangeschafte bitcoins laat je binnen komen op je wallet. Met deze wallet stuur je ze door naar jouw wallet van een exchange. Want handelen in de verschillende cryptomunten doe je op een exchange. Er zijn er veel! Ik noem er een paar: Coinbase, Kraken, Poloniex, Bittrex, Bitfinex. Deze exchanges werken eigenlijk als een bank. Je zet het geld op een wallet die door de exchange beheerd wordt. Dat betekent dat de exchange jouw geld heeft. Hier zit een risico aan. Als de exchange gehackt wordt, kunnen de hackers het geld dat bij de exchange is opgeslagen pikken. Of als je account gehackt wordt bij de exchange, dan kan de hacker je munten eenvoudig wegsluizen. Dit is te voorkomen door goede voorzorgsmaatregelen te treffen, zoals het instellen van 2-factor-authenticatie. En het is niet handig om grote sommen geld op een exchange te laten staan.
Een alternatief voor een centrale exchange is Bisq. Dit is een decentrale exchange. Verder kun je ook bij Shapeshift munten tegen elkaar ruilen. Uiteraard betaal je wel een kosten voor dit ruilen.

Stap 3: beheer je portfolio
De vele exchanges maken het snel onoverzichtelijk hoe het staat met je portfolio. Handig is dat veel exchanges een API aanbieden waarmee het mogelijk is om je verschillende accounts te beheren met een site als Coinigy. Op deze site zie de waardefluctuaties van de munten en kun je instellen op welke waarde je een munt wilt verkopen of juist aankopen. Ook biedt de site analyse-mogelijkheden van de koers.

Stap 4: bewaar je cryptomunten veilig
Als je veel munten hebt verzameld, is het verstandig om een hardware wallet aan te schaffen. Het digitale equivalent voor de oude sok onder je matras. Hierover schrijf ik een volgende keer.

Lees verder:
Beveilig je accounts met 2-factor-authenticatie.
Geld verdienen met Bitcoin.
Bitcoin en Blockchain: de volgende digitale revolutie!?

Disclaimer
Genoemde websites en coins zijn genoemd tijdens de Vierde Vrijdag meetup. Bovenstaande kan op geen enkele wijze worden gezien als een koop- of gebruiksadvies. 

1 opmerking:

  1. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen