zondag 10 april 2016

Wegwezen met Waze

Toen ik net een auto had heb ik lang getwijfeld of ik een TomTom zou kopen. Uiteindelijk besloot ik dat je beschikbare technologie gewoon moet gebruiken. Gemak dient de mens. Daarna reed ik jaren door het land vertrouwende op mijn navigatiesysteem. Inmiddels bevat een beetje smartphone wel gps. Met een kaartenapp zie je eenvoudig waar je bent en kun je je naar je plaats van bestemming laten begeleiden. Handig, maar dit valt in het niet bij Waze. Ik ben een enthousiaste Wazer en ik vertel je graag waarom.

Actueel en overzichtelijk
Screenshot van Waze op iPhone 5s.
Waze is een sociaal navigatiesysteem. De gebruikers kunnen via de app files, flitsers en gevaarlijke situaties doorgeven die realtime bij de andere Wazers in beeld komen. Dit zorgt ervoor dat als er op je route een file is ontstaan, de app een alternatieve route voor je zoekt om je vertraging te beperken. Dat het fijn is om door andere Wazers gewaarschuwd te worden voor een flitser hoef ik vast niet uit te leggen. Waar de kaarten van traditionele navigatiesystemen voortdurend achterhaald zijn, wordt Waze zeer regelmatig geüpdatet vanuit de community. Toen er een weg naar mijn werkplek permanent werd afgesloten 'wist' Waze dat direct. Ook stond de nieuw geopende weg direct op de kaart. Sinds de laatste update weet Waze ook wat de maximum snelheid is op de plek waar je rijdt. Dit is een feature die ik ten opzichte van mijn vertrouwde TomTom miste. Zelfs de verschillende toegestane snelheden, ingeval de spitsstrook open is of als het na 19 uur is, zijn bij Waze bekend. Hier ben ik enorm blij mee, want ik vind die wisselingen in toegestane maximum snelheden op de snelwegen nogal verwarrend. En als je te hard gaat waarschuwt Waze je luid en duidelijk. Ook fijn. :)

Puur gemak
In de app kun je het adres van je werk en je huis instellen. Als je in het berichtencentrum van iOS 8/9 de Waze widget gebruikt, kun je de app eenvoudig starten. Door bijvoorbeeld op het knopje Thuis te drukken stel je direct de snelste route naar huis in. Waze kan ook de afspraken in je agenda lezen. Als je bij zo'n afspraak de locatie goed invult, kan Waze deze informatie overnemen en de locatie bovenaan in de navigatielijst zetten. Het instellen van de route voor vertrek is daarmee zo gepiept.

Sociaal
De sociale kant van Waze zit hem ook in de communicatiemogelijkheden met je vrienden binnen de app. Als jij en je Waze vrienden naar dezelfde locatie gaan, kun je zien waar iedereen is en hoe lang het nog duurt voordat ze arriveren. De app biedt ook de mogelijkheid om iemand op de hoogte houden van je aankomsttijd. Erg handig als diegene op je wacht voor het eten. Na een eerste sms met een indicatie van de aankomsttijd, verstuurt Waze twee minuten voordat je voor de deur staat nog een sms. De kok kan de pannen dan alvast op tafel zetten.
Ik ben een Waze Ridder!

Waze Ridder
Om je te stimuleren om flitsers en files door te geven krijg je punten als je een melding doet. En voor iedere kilometer die je maakt met Waze krijg je ook punten. Deze punten bepalen je rang op de ranglijst en jouw niveau. Je begint namelijk als Waze Baby. Inmiddels ben ik opgeklommen tot Waze Ridder!

Snoepjes
De makers van Waze trakteren je soms op een grapje. Rond de première van de Star Wars film gaven ze de stem van C3PO uit Star Wars cadeau. Deze maakte hilarische opmerkingen als je bijvoorbeeld een roodlichtcamera naderde. En als je arriveerde op de plaats van bestemming, sprak C3PO de bekende woorden, "You've arrived!!! ...What a desolate place this is." Daarmee begon ik steevast de dag met een grijns. Ook verstoppen de makers van Waze soms snoepjes, cadeautjes of NBA basketballen op je route. Als je over zo'n snoepje rijdt verzamel je punten. Volkomen onzin natuurlijk, maar daarom gewoon superleuk. Vind ik.
Dus word je ook Wazer?

NB. Als je een melding doet in de app, doe dat dan vooral veilig. Je hebt niets aan een paar Waze punten als je vervolgens in de vangrail hangt. :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten