Posts tonen met het label App. Alle posts tonen
Posts tonen met het label App. Alle posts tonen

zaterdag 17 juni 2017

Een extra slot op je account met twee-factor-authenticatie

Hoe goed heb jij je accounts op internet beveiligd? Voor ieder account een ander sterk wachtwoord? Ja? Top! Maar dan ben je nog niet veilig.

Hackers hebben nauwelijks moeite met een een gebruikersnaam en wachtwoord combinatie. In een week tijd heb ik al twee verhalen gelezen over mensen, die door een hack van hun accounts hun cryptocurrency bij een exchange (Medium) respectievelijk hun Euro's via Paypal (Computer Totaal 6/7 2017) kwijtraakten. Daarom wordt twee-factor-authenticatie (2FA) beveiliging door steeds meer sites gebruikt. Daarmee zet je een extra slot op je account die alleen te openen is met een telkens wisselende code, die jij genereert met een app. Het is ook mogelijk om de code te genereren met een apart apparaatje, vergelijkbaar met een random reader die sommige banken verstrekken.
2FA, twee factor authenticatie, two factor authentication, Authy, google authenticator
Twee sloten op je account. (bron foto: LogMeOnce.com)
Ik kwam ermee in aanraking toen mijn iPhone na de update naar iOS 10.3 bleef zeuren om het instellen van deze 2FA beveiliging. Na enig surfen op internet en navraag bij techvrienden, kwam ik tot de conclusie dat accounts gebruiken zonder deze beveiliging enorm ouderwets is. En dus niet zo verstandig. Gelukkig is het eenvoudig om van deze extra beveiligingslaag gebruik te maken. Ik vond dit artikel zeer behulpzaam.

Dus, appje als Google Authenticator of Authy installeren op je telefoon. Vervolgens loop je je accounts na. Zo gepiept, en het slaapt net wat lekkerder.

woensdag 26 oktober 2016

Roadtrip in de VS, all you need is: apps!

De weg is verlaten en geen huis te bekennen. De vrijheid van mijn roadtrip door het zuidwesten van de Verenigde Staten kenmerkt zich door de rust en ruimte van dit uitgestrekte vrijwel onbewoonde gebied. Het bekende 'pling, pling' van mijn iPhone doorbreekt de stilte. Het bitterzoete geluid van 4G bereik; het geluid dat aankondigt dat de bewoonde wereld weer is bereikt.

Navigeren met een papieren landkaart heeft zijn charmes. Maar wat is het toch relaxt om het adres van het hotel in te typen en Waze wijst de weg. En zo zijn er nog een aantal apps die ik in een mapje Roadtrip op mijn telefoon bewaar, voor de volgende keer...

Navigeren
Roadtrippen betekent vaak lange afstanden in de auto zitten om veel te zien. Het wegennetwerk dat de grote trekpleisters van het zuidwesten van de VS met elkaar verbind bestaat feitelijk uit een paar snelwegen. Daar kom je met een ouderwetse landkaart wel uit. Ik had in de app Maps.me de kaarten van de route gedownload zodat ik ook een offline een kaart had waarin je gps-locatie kon worden weergegeven. Dat bleek handig midden in een woestijn ver voorbij Joshua Tree Park, toen we ons afvroegen hoe ver het nog was tot een belangrijke t-splitsing. In deze gebieden is geen gsm bereik, dus 4G-internet kun je ook wel vergeten.
Hoewel je ook kaarten kunt downloaden in Google Maps voor offline gebruik, vond ik deze app vooral praktisch met 4G. Je kunt makkelijk zien waar een supermarkt is. 's Avonds snapt de app dat je wilt eten en toont direct de horeca in de buurt.
In de grote steden San Francisco en Los Angeles was Waze ideaal om je naar de toeristische plekken te brengen. Typ in Twin Peaks en je rijdt zo om opstoppingen en wegopbrekingen heen naar dit mooie uitkijkpunt. Een parkeerplaats bij de Japanese Tea Garden vinden was ook zo gepiept. Dat maakt rijden door onbekende drukke stad zeer aangenaam.

Slapen
Het gevoel van vrijheid in deze roadtrip creëerden we doordat op veel plekken de overnachtingen nog niet waren geboekt. Toch wil ik, voordat ik een hotel binnen stap, graag weten of anderen het een 8 vinden of dat je er niet dood gevonden wil worden. Dan is het fijn om de app Booking.com op je telefoon te hebben. Even rondkijken op de locatie en dan wandel je de lobby in. Vaak kun je ter plekke de kamer wat goedkoper krijgen. En als je zeker wil weten dat je een bed hebt na een lange rit, dan check je 's morgens het aanbod op de bestemming en dan boek je in een paar klikken een kamer. Vervolgens is de check-in zo gebeurd met de voucher in de Apple Wallet app. Dat is een heel stuk makkelijker dan je gegevens telefonisch spellen bij een boeking. In Las Vegas sliep dan ook een Miss Peterson. Ik weet overigens zeker dat ik het goed heb gespeld.
Een alternatief voor Booking.com is TripAdvisor. Deze toont meer hotels dan Booking.com en je kunt er rechtstreeks mee boeken. Ook kun je er meer recensies lezen. Opvallend was dat veel hotels je vragen een mening te posten bij TripAdvisor. Dit doen ook veel attracties, dus als je ergens je mening over kwijt wilt is dat de perfecte plek. Zo gun ik de fantastische gids Cassey van de Lower Antelope Canyon tour nog meer klanten. Dus heb ik over haar een goede recensie geplaatst op TripAdvisor.

In San Francisco wilde ik graag het 'echte' leven ervaren. En, eerlijk is eerlijk, alleen de hostels waren te betalen en dat zag ik niet zitten. Gelukkig vonden we een schat van een AirBnb hostess. We sliepen in een wijk vol Googlers, rechters en entrepreneurs. Vanaf de heuvel zag je aan de ene kant de oceaan en aan de andere kant de haven van San Francisco. Een fijn bedje en een heerlijke douche. En een goed gesprek met een local. Een fantastische ervaring. Ik zou zo weer bij Kristine logeren. Jij ook? Boek dan via deze link en krijg €33 korting op je eerste boeking.
San Francisco vanaf Twin Peaks.
Puur gemak
Tijdens de reis kwam net Google Trips uit. Ideaal voor als je de toeristische plekken die je had geselecteerd hebt bekeken en nog wat tijd over hebt. De app geeft je een duidelijk overzicht van de highlights in de stad waar je bent. Zo belandden we in de Japanese Tea Garden en bezochten we de Tar Pits in LA.
Na een vermoeiende fietstocht over de Golden Gate Bridge hadden we geen puf meer om in het donker te zoeken naar de juiste bus. Met Uber hadden we binnen 4 minuten een comfortabel ritje naar onze AirBnB. De kosten worden via de app betaald. De app toont je het kenteken van de taxi en een foto van de chauffeur. Dat voelt heel veilig.

Veilig internetten
Als je regelmatig een hotel betaalt met je creditcard, gaat het snel met je bestedingslimiet. Dat wil je graag in de gaten houden. Soms wil je dan geld overboeken naar je creditcard. Dat doe je natuurlijk met de app van je bank. Het is niet verstandig om dit onbeschermd te doen via de WiFi verbinding van je hotel of een restaurant. Beter is het om een VPN te gebruiken. Je hebt dan je eigen beveiligde tunnel naar het internet. Naar aanleiding van tests op o.a. iCulture koos ik voor Cloak. De app integreert eenvoudig met de VPN optie in je iPhone. Erg handig is dat je kunt instellen dat de app automatisch alle WiFi-netwerken, behalve je thuisnetwerk, als 'untrusted' netwerk ziet en dan meteen de VPN-verbinding aanzet. Tijdens de reis kun je vervolgens ongestoord internetten via ieder WiFi-netwerk wat je tegenkomt, zonder dat een hacker er met je gegevens vandoor kan gaan. Na de gratis proefperiode van 14 dagen, is het mogelijk om je abonnement te verlengen via een in-app aankoop.
Voor een Android telefoon kun je TunnelBear gebruiken. Dat is gratis en makkelijk te installeren.
Disclaimer. Ik kan niet nagaan of de verbinding waterdicht beveiligd is met deze VPN apps. Ik vaar op het advies van diverse websites, zoals iCulture, die deze VPN apps als goede VPN oplossingen beschrijven. Maar ook zij maken een voorbehoud. Dus, gebruik op eigen risico! Het gebruik van Cloak gaf mij een veilig gevoel.

N.B. Dit artikel bevat affiliate links, maar ik schrijf alleen over de diensten omdat ik ze zelf handig vind en ze je graag aanraad.



zondag 31 juli 2016

De gezonde stad is Pokemon GO

De wereld die je ziet met het blote oog is maar een deel van de werkelijkheid. Sinds twee weken bevinden zich overal monsters. Steden en parken hebben ineens een nieuwe bijzondere functie gekregen. Als je ergens drommen mensen ziet stilstaan en ingespannen met hun telefoon bezig ziet, weet dan, ze zijn onder ons: de Pokemons.
Fietsers staat stil om Hitmonchan te vangen.
Stap uit de auto en vang een Pokemon
Hitmonchan
Zondag zat ik in de sportschool op de fiets en keek uit het raam. In de twintig minuten dat ik me in het zweet fietste, zag ik met grote regelmaat mensen van allerlei pluimage op het pad langs de voortuin ineens hun pas inhouden en druk met hun telefoon bezig zijn. Even later liepen ze met een grijns op hun gezicht door. Zeer herkenbaar gedrag voor ingewijden. Want, in de voortuin van de sportschool zit een Pokemon. Bij het naar buiten lopen kon ik de verleiding niet weerstaan en opende de Pokemon GO app op mijn telefoon. In no-time had ik hem ook. Ik liet de app draaien terwijl we wegreden met de auto. (Wees gerust, ik zat niet achter het stuur). Terwijl we de weg opreden zagen we rechts een twintiger ingespannen bezig met haar telefoon. Een stukje verder op de weg detecteerde ik een nieuwe Pokemon. Die moest ik vangen. Ik had die nog niet. Logisch dus. Het was een lastige, een soort muis met bokshandschoenen, die ook steeds uit de Pokeball ontsnapte. Ik vroeg of we even konden stilstaan met de auto. Ondertussen was ik druk met het vangen van die lastige Pokemon. Precies op het moment dat ik Hitmonchan eindelijk had gevangen, zagen we fietsers in de achteruitkijkspiegel. We moesten echt door gaan rijden. Dachten we. Want de fietsers stopten op dezelfde plek als waar wij even daarvoor stonden. En ze hadden duidelijk net zoveel moeite met die Pokemon als ik. We keken toen eens goed om ons heen. Op de paden van het park waarin we ons bevonden liepen allemaal mensen met hun telefoon in de hand. Er liepen ook groepjes mensen een patroon over het lege parkeerterrein dat wees op de aanwezigheid van Pokemons. We besloten daarom de auto te parkeren en de jacht te openen.

We werden zo geruisloos onderdeel van het 'onzichtbare' genootschap van Pokemonvangers. Waarbij je elkaar grijnzend aankijkt en wijst op de locaties waar je net zelf een Pokemon ving. "Hoeveel Pokemons hebben jullie al?", vroeg een jongetje ons. Niet veel later stonden we met z'n zessen een lastig pluizig monster te vangen, die iets had van een varken en een aap (Mankey). Zich nergens van bewust liep een man met zijn golden retriever enigszins verstoord dwars door de Pokemon heen. Toen ik hem daar op attendeerde keek hij me net zo schaapachtig aan als de schapen achter het hek naast Mankey. Hongerig naar meer, liepen we een rondje door het park. Vlakbij de auto werd de weg ineens verspert door een enorme Poliwhirl. Het kostte me een drie Pokeballen voordat ik hem in de pocket had. Zo hadden we op een lollige manier nog een halfuurtje beweging toegevoegd aan onze reeds sportieve middag.

Gezonde leefomgeving
In de ruimtelijke ontwikkeling is veel aandacht voor de gezonde leefomgeving. Belangrijk voor het creëren van een gezonde leefomgeving is het voorzien in voldoende ruimte voor bewegen en ontmoeten. Denk daarbij aan aantrekkelijke openbare ruimte en praktische routes voor fietsers en wandelaars. Door in het openbaar gebied voorzieningen aan te brengen zoals speelaanleidingen, bankjes en het toestaan van een standplaats voor bijvoorbeeld een foodtruck met verse koffie en een lekker broodje wordt het elkaar dagelijks ontmoeten aangemoedigd.
Foodtruck. bron: italianfoodtrucks.blogspot.com
De Pokemon GO rage toont aan dat de bestaande stad al heel gezond is, mits de omgeving wordt geactiveerd. De clou zit hem duidelijk in het naar buiten lokken van de bewoners en ze letterlijk in beweging zetten. De beloning van het verzamelen van 140 soms schattige, maar meestal onooglijke, virtuele wezens is voor een grote groep mensen al genoeg om de schoenen aan te trekken en op een zonnige zondagmiddag het park in te gaan; waar ze anders binnen zaten te gamen of in de schaduw een boek lazen. De gezamenlijke bezigheid zorgt voor saamhorigheid en zet aan tot elkaar ontmoeten en contact. Dit is wat mij betreft een extra aanmoediging om te zoeken naar methoden om de buitenruimte extra uitnodigend te maken: fysiek en virtueel. Dan komt die gezondheid vanzelf.

We just gotta catch 'em all!

PS. Ga vooral eens Pokemons zoeken in de omgeving van de hardloopbaan in Park Schothorst. Vlak voor de deur van FysioAmersfoort vind je diverse Pokemons, waaronder dus die lastige Hitmonchan.

zaterdag 4 juni 2016

Sterren kijken met je iPad

De tijd voor lekker lange zomeravonden in de tuin, voor de tent of op het strand is weer aangebroken. Kijk je dan wel eens omhoog naar die fonkelende sterren boven je? Vraag je je dan af wat je ziet? Daar zijn schitterende apps voor! Ze vertellen je moeiteloos dat je naar Jupiter, Mars of de Grote Beer kijkt. Zonder te pretenderen een volledig overzicht te geven van het grote aanbod, ben ik enthousiast over de volgende iPad apps. De apps zijn te verdelen in twee categorieën: sterrenkaarten en algemene informatie.

Sterrenkaarten
GoSkyWatch Planetarium. Deze app maakt gebruik van de gps, kompas en gyroscoop in de iPad om op het scherm te laten zien waar je de ‘camera’ van de iPad op richt. Met de Go-to functie kies je een planeet of sterrenbeeld en op het scherm wordt met een pijltje aangegeven welke kant je uit moet draaien en of je meer omhoog moet kijken. Het programma beschikt over een nachtmodus, waarbij het beeld in roodtinten wordt weergegeven. De app is er in een gratis en betaalde variant.

SkySafari 5. Net als GoSkyWatch helpt deze app je met het vinden van sterrenbeelden en planeten. Daarbij is de app zeer mooi uitgevoerd. De sterrenbeelden worden aangegeven met figuren die we ook wel kennen van het programma Stellarium. Dit programma beschikt ook over een nachtmodus en kan je via de optie Tonight’s best langs de mooiste objecten voor die betreffende avond sturen. Er is ook een Pro versie.

SkyView. Ook een planetariumapp waarmee je de hemel kunt bekijken. Een mooie toevoeging aan deze app is een widget voor in het berichtencentrum. De widget geeft aan waar de highlights er die avond te zien zijn. Als het internationaal ruimtestation overkomt wordt dit vermeld. Dus als je Hue lamp met het ISS recept van IF knippert om te melden dat het ruimtestation eraan komt, check je met deze app snel waar je het ISS kunt vinden.


Moon Globe. De app is een kaart van de Maan. Op de kaart zijn de namen van de kraters en zeeën te vinden. In bijvoorbeeld de Mare Tranquillitatis is de landingsplaats van de Apollo 11 aangegeven. De app is gratis; voor de HD versie moet worden betaald.

Planets. De app kan in 2D en 3D tonen waar de planeten staan. Ook geeft het de tijden aan wanneer een planeet zichtbaar is op jouw positie. De app is gratis.

Algemene informatie
NASA Television. Met deze app kun je naar de live uitzendingen of video’s kijken van NASA tv. Raketlanceringen zijn hier bijvoorbeeld live te volgen. De beelden kunnen ook via AirPlay naar je televisie (met een Apple tv) worden verstuurd. Echt een must voor je iDevice. De app is gratis.

ESA Bulletin. De Europese ruimtevaart organisatie geeft een magazine uit. Je kunt je daar op abonneren om het thuis gestuurd te krijgen. Maar je kunt het ook in een app lezen. De app is gratis.

SoHO viewer. De app toont beelden van de zon van het Solar and Heliospheric Observatory. Je kunt structuren zien op de zon en er is een beeld waarop je kunt zien of er zonnevlekken zijn.

Exoplanets. Er worden steeds meer planeten ontdekt bij andere sterren. Met deze app blijf je op te hoogte van nieuwe ontdekkingen.

Gebruik jij een handige app die hier niet tussen staat? Deel het onder deze blogpost.

Ik publiceerde eerder een artikel over astronomie apps in het maandblad van Sterrenvereniging Astra Alteria.

zondag 10 april 2016

Wegwezen met Waze

Toen ik net een auto had heb ik lang getwijfeld of ik een TomTom zou kopen. Uiteindelijk besloot ik dat je beschikbare technologie gewoon moet gebruiken. Gemak dient de mens. Daarna reed ik jaren door het land vertrouwende op mijn navigatiesysteem. Inmiddels bevat een beetje smartphone wel gps. Met een kaartenapp zie je eenvoudig waar je bent en kun je je naar je plaats van bestemming laten begeleiden. Handig, maar dit valt in het niet bij Waze. Ik ben een enthousiaste Wazer en ik vertel je graag waarom.

Actueel en overzichtelijk
Screenshot van Waze op iPhone 5s.
Waze is een sociaal navigatiesysteem. De gebruikers kunnen via de app files, flitsers en gevaarlijke situaties doorgeven die realtime bij de andere Wazers in beeld komen. Dit zorgt ervoor dat als er op je route een file is ontstaan, de app een alternatieve route voor je zoekt om je vertraging te beperken. Dat het fijn is om door andere Wazers gewaarschuwd te worden voor een flitser hoef ik vast niet uit te leggen. Waar de kaarten van traditionele navigatiesystemen voortdurend achterhaald zijn, wordt Waze zeer regelmatig geüpdatet vanuit de community. Toen er een weg naar mijn werkplek permanent werd afgesloten 'wist' Waze dat direct. Ook stond de nieuw geopende weg direct op de kaart. Sinds de laatste update weet Waze ook wat de maximum snelheid is op de plek waar je rijdt. Dit is een feature die ik ten opzichte van mijn vertrouwde TomTom miste. Zelfs de verschillende toegestane snelheden, ingeval de spitsstrook open is of als het na 19 uur is, zijn bij Waze bekend. Hier ben ik enorm blij mee, want ik vind die wisselingen in toegestane maximum snelheden op de snelwegen nogal verwarrend. En als je te hard gaat waarschuwt Waze je luid en duidelijk. Ook fijn. :)

Puur gemak
In de app kun je het adres van je werk en je huis instellen. Als je in het berichtencentrum van iOS 8/9 de Waze widget gebruikt, kun je de app eenvoudig starten. Door bijvoorbeeld op het knopje Thuis te drukken stel je direct de snelste route naar huis in. Waze kan ook de afspraken in je agenda lezen. Als je bij zo'n afspraak de locatie goed invult, kan Waze deze informatie overnemen en de locatie bovenaan in de navigatielijst zetten. Het instellen van de route voor vertrek is daarmee zo gepiept.

Sociaal
De sociale kant van Waze zit hem ook in de communicatiemogelijkheden met je vrienden binnen de app. Als jij en je Waze vrienden naar dezelfde locatie gaan, kun je zien waar iedereen is en hoe lang het nog duurt voordat ze arriveren. De app biedt ook de mogelijkheid om iemand op de hoogte houden van je aankomsttijd. Erg handig als diegene op je wacht voor het eten. Na een eerste sms met een indicatie van de aankomsttijd, verstuurt Waze twee minuten voordat je voor de deur staat nog een sms. De kok kan de pannen dan alvast op tafel zetten.
Ik ben een Waze Ridder!

Waze Ridder
Om je te stimuleren om flitsers en files door te geven krijg je punten als je een melding doet. En voor iedere kilometer die je maakt met Waze krijg je ook punten. Deze punten bepalen je rang op de ranglijst en jouw niveau. Je begint namelijk als Waze Baby. Inmiddels ben ik opgeklommen tot Waze Ridder!

Snoepjes
De makers van Waze trakteren je soms op een grapje. Rond de première van de Star Wars film gaven ze de stem van C3PO uit Star Wars cadeau. Deze maakte hilarische opmerkingen als je bijvoorbeeld een roodlichtcamera naderde. En als je arriveerde op de plaats van bestemming, sprak C3PO de bekende woorden, "You've arrived!!! ...What a desolate place this is." Daarmee begon ik steevast de dag met een grijns. Ook verstoppen de makers van Waze soms snoepjes, cadeautjes of NBA basketballen op je route. Als je over zo'n snoepje rijdt verzamel je punten. Volkomen onzin natuurlijk, maar daarom gewoon superleuk. Vind ik.
Dus word je ook Wazer?

NB. Als je een melding doet in de app, doe dat dan vooral veilig. Je hebt niets aan een paar Waze punten als je vervolgens in de vangrail hangt. :)

vrijdag 25 maart 2016

Getting things done met Workflowy

Er is inmiddels een nieuwe
versie. Maar deze heb ik.
Via lifehacker websites hoorde ik in 2011 over het boek van David Allen: Getting things done. Toen ik het boek bij de bieb had bemachtigd ging er een wereld voor mij open. Ik las het van voor tot achter en weer terug. Dat heb ik niet vaak met boeken, dus dat zegt wat. Het doel van GTD is om je werkzaamheden slimmer te behandelen. Misschien herken je het gevoel dat als je het druk hebt je je werklijst constant in de hoofd repeteert om te voorkomen dat je iets vergeet. Daar alleen al wordt je doodmoe van. Allen vertelt je in zijn boek dat je brein heel goed is voor van alles, maar niet voor onthouden. Om dat malen te voorkomen raadt Allen een systeem aan waarmee je al die post-its uit je hoofd kunt halen. Met een betrouwbaar systeem hoeft je brein het niet meer te onthouden. Daardoor wordt het een stuk rustiger in je kop. En dat is fijn.

Workflowy, mijn lifesaver
Een van de oplossingen van Allen is het maken van lijstjes. Niet om prioriteiten aan te geven, maar gewoon als overzicht van alles wat je moet doen. Dat kun je natuurlijk doen op een kladblok. Maar dan moet je iedere dag/week weer een nieuw lijstje schrijven en tussendoor wordt je lijst onoverzichtelijk. Inmiddels zijn er tig lijsten apps en tools. Ik wil je graag vertellen over de tool Workflowy.com. Ik gebruik deze online tool nu al jaren en het blijft mijn steun en toeverlaat in drukke en minder drukke tijden. De interface is simpel, zonder poespas. Het werkt ook uitstekend op een mobiel of tablet. Daarmee heb je je lijsten overal gesynchroniseerd bij de hand.
Interface van Workflowy: clean en simpel.
Je maakt de lijsten eenvoudig aan. Met enter komt er een nieuwe bullit op hetzelfde niveau, met tab springt de lijst een niveau in. Iedere bullit kun je oppakken en verschuiven in de verschillende niveaus in de lijst. 

Een van mijn hoofdrubrieken is Werk. In mijn werk heb ik projecten die met tussenpozen actie vereisen. Ik heb daarom onder Werk een onderscheid gemaakt in Actief, Afwachten en Afgerond. Onder Actief staan de projecten waar ik aan moet werken, met in trefwoorden wat er moet gebeuren en wat de deadline is. Die deadline geef ik aan met een #. Het mooie van Workflowy is dat het alles met een # kan sorteren. Door op bijvoorbeeld #25-3 te klikken krijg je een overzicht van de projecten die voor 25 maart voltooid moeten zijn. Als het project naar de klant is en ik moet wachten op reactie, verplaats ik het project (de bullit) naar de lijst Afwachten. Als het project is afgerond zet ik het onder Afgerond. Hiermee is Afgerond een soort archief van alle projecten die ik heb gedaan. 

In het laatste halfuur van mijn werkweek werk ik de lijst Actief bij. Een printje daarvan geeft me een heerlijk afstreeplijstje voor de komende werkweek. En een leeg hoofd om het weekend mee in te gaan. Maandag weer een dag.

Welke methode gebruik jij om je to-do's overzichtelijk houden en waarom vind jij dat handig?