Posts tonen met het label GTD. Alle posts tonen
Posts tonen met het label GTD. Alle posts tonen

zondag 10 april 2016

Wegwezen met Waze

Toen ik net een auto had heb ik lang getwijfeld of ik een TomTom zou kopen. Uiteindelijk besloot ik dat je beschikbare technologie gewoon moet gebruiken. Gemak dient de mens. Daarna reed ik jaren door het land vertrouwende op mijn navigatiesysteem. Inmiddels bevat een beetje smartphone wel gps. Met een kaartenapp zie je eenvoudig waar je bent en kun je je naar je plaats van bestemming laten begeleiden. Handig, maar dit valt in het niet bij Waze. Ik ben een enthousiaste Wazer en ik vertel je graag waarom.

Actueel en overzichtelijk
Screenshot van Waze op iPhone 5s.
Waze is een sociaal navigatiesysteem. De gebruikers kunnen via de app files, flitsers en gevaarlijke situaties doorgeven die realtime bij de andere Wazers in beeld komen. Dit zorgt ervoor dat als er op je route een file is ontstaan, de app een alternatieve route voor je zoekt om je vertraging te beperken. Dat het fijn is om door andere Wazers gewaarschuwd te worden voor een flitser hoef ik vast niet uit te leggen. Waar de kaarten van traditionele navigatiesystemen voortdurend achterhaald zijn, wordt Waze zeer regelmatig geüpdatet vanuit de community. Toen er een weg naar mijn werkplek permanent werd afgesloten 'wist' Waze dat direct. Ook stond de nieuw geopende weg direct op de kaart. Sinds de laatste update weet Waze ook wat de maximum snelheid is op de plek waar je rijdt. Dit is een feature die ik ten opzichte van mijn vertrouwde TomTom miste. Zelfs de verschillende toegestane snelheden, ingeval de spitsstrook open is of als het na 19 uur is, zijn bij Waze bekend. Hier ben ik enorm blij mee, want ik vind die wisselingen in toegestane maximum snelheden op de snelwegen nogal verwarrend. En als je te hard gaat waarschuwt Waze je luid en duidelijk. Ook fijn. :)

Puur gemak
In de app kun je het adres van je werk en je huis instellen. Als je in het berichtencentrum van iOS 8/9 de Waze widget gebruikt, kun je de app eenvoudig starten. Door bijvoorbeeld op het knopje Thuis te drukken stel je direct de snelste route naar huis in. Waze kan ook de afspraken in je agenda lezen. Als je bij zo'n afspraak de locatie goed invult, kan Waze deze informatie overnemen en de locatie bovenaan in de navigatielijst zetten. Het instellen van de route voor vertrek is daarmee zo gepiept.

Sociaal
De sociale kant van Waze zit hem ook in de communicatiemogelijkheden met je vrienden binnen de app. Als jij en je Waze vrienden naar dezelfde locatie gaan, kun je zien waar iedereen is en hoe lang het nog duurt voordat ze arriveren. De app biedt ook de mogelijkheid om iemand op de hoogte houden van je aankomsttijd. Erg handig als diegene op je wacht voor het eten. Na een eerste sms met een indicatie van de aankomsttijd, verstuurt Waze twee minuten voordat je voor de deur staat nog een sms. De kok kan de pannen dan alvast op tafel zetten.
Ik ben een Waze Ridder!

Waze Ridder
Om je te stimuleren om flitsers en files door te geven krijg je punten als je een melding doet. En voor iedere kilometer die je maakt met Waze krijg je ook punten. Deze punten bepalen je rang op de ranglijst en jouw niveau. Je begint namelijk als Waze Baby. Inmiddels ben ik opgeklommen tot Waze Ridder!

Snoepjes
De makers van Waze trakteren je soms op een grapje. Rond de première van de Star Wars film gaven ze de stem van C3PO uit Star Wars cadeau. Deze maakte hilarische opmerkingen als je bijvoorbeeld een roodlichtcamera naderde. En als je arriveerde op de plaats van bestemming, sprak C3PO de bekende woorden, "You've arrived!!! ...What a desolate place this is." Daarmee begon ik steevast de dag met een grijns. Ook verstoppen de makers van Waze soms snoepjes, cadeautjes of NBA basketballen op je route. Als je over zo'n snoepje rijdt verzamel je punten. Volkomen onzin natuurlijk, maar daarom gewoon superleuk. Vind ik.
Dus word je ook Wazer?

NB. Als je een melding doet in de app, doe dat dan vooral veilig. Je hebt niets aan een paar Waze punten als je vervolgens in de vangrail hangt. :)

vrijdag 25 maart 2016

Getting things done met Workflowy

Er is inmiddels een nieuwe
versie. Maar deze heb ik.
Via lifehacker websites hoorde ik in 2011 over het boek van David Allen: Getting things done. Toen ik het boek bij de bieb had bemachtigd ging er een wereld voor mij open. Ik las het van voor tot achter en weer terug. Dat heb ik niet vaak met boeken, dus dat zegt wat. Het doel van GTD is om je werkzaamheden slimmer te behandelen. Misschien herken je het gevoel dat als je het druk hebt je je werklijst constant in de hoofd repeteert om te voorkomen dat je iets vergeet. Daar alleen al wordt je doodmoe van. Allen vertelt je in zijn boek dat je brein heel goed is voor van alles, maar niet voor onthouden. Om dat malen te voorkomen raadt Allen een systeem aan waarmee je al die post-its uit je hoofd kunt halen. Met een betrouwbaar systeem hoeft je brein het niet meer te onthouden. Daardoor wordt het een stuk rustiger in je kop. En dat is fijn.

Workflowy, mijn lifesaver
Een van de oplossingen van Allen is het maken van lijstjes. Niet om prioriteiten aan te geven, maar gewoon als overzicht van alles wat je moet doen. Dat kun je natuurlijk doen op een kladblok. Maar dan moet je iedere dag/week weer een nieuw lijstje schrijven en tussendoor wordt je lijst onoverzichtelijk. Inmiddels zijn er tig lijsten apps en tools. Ik wil je graag vertellen over de tool Workflowy.com. Ik gebruik deze online tool nu al jaren en het blijft mijn steun en toeverlaat in drukke en minder drukke tijden. De interface is simpel, zonder poespas. Het werkt ook uitstekend op een mobiel of tablet. Daarmee heb je je lijsten overal gesynchroniseerd bij de hand.
Interface van Workflowy: clean en simpel.
Je maakt de lijsten eenvoudig aan. Met enter komt er een nieuwe bullit op hetzelfde niveau, met tab springt de lijst een niveau in. Iedere bullit kun je oppakken en verschuiven in de verschillende niveaus in de lijst. 

Een van mijn hoofdrubrieken is Werk. In mijn werk heb ik projecten die met tussenpozen actie vereisen. Ik heb daarom onder Werk een onderscheid gemaakt in Actief, Afwachten en Afgerond. Onder Actief staan de projecten waar ik aan moet werken, met in trefwoorden wat er moet gebeuren en wat de deadline is. Die deadline geef ik aan met een #. Het mooie van Workflowy is dat het alles met een # kan sorteren. Door op bijvoorbeeld #25-3 te klikken krijg je een overzicht van de projecten die voor 25 maart voltooid moeten zijn. Als het project naar de klant is en ik moet wachten op reactie, verplaats ik het project (de bullit) naar de lijst Afwachten. Als het project is afgerond zet ik het onder Afgerond. Hiermee is Afgerond een soort archief van alle projecten die ik heb gedaan. 

In het laatste halfuur van mijn werkweek werk ik de lijst Actief bij. Een printje daarvan geeft me een heerlijk afstreeplijstje voor de komende werkweek. En een leeg hoofd om het weekend mee in te gaan. Maandag weer een dag.

Welke methode gebruik jij om je to-do's overzichtelijk houden en waarom vind jij dat handig?