Posts tonen met het label inspiratie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label inspiratie. Alle posts tonen

vrijdag 13 januari 2017

Bitcoin en de blockchain: de volgende digitale revolutie!?

"Bitcoin en de blockchain zal net zoveel impact hebben als de uitvinding van het internet." 


Wow! Deze uitspraak had direct mijn aandacht. Als de blockchain en bitcoin de volgende revolutie is, dan wil ik er meer van horen voordat het mainstream is. Bij het Permanent Future Lab in Utrecht is maandag 9 januari 2017 onder de noemer Money Monday de eerste meetup geweest met als doel gezamenlijk meer te weten te komen over 'digitaal geld', waarmee cryptocurrency zoals Bitcoin bedoeld wordt.

In deze blog geef ik een samenvatting van wat ik geleerd heb over Bitcoin en de blockchain. Het is voor mij een test om te zien of ik kan reproduceren wat Bart, Samir en Isaac hebben verteld en het geeft mij de mogelijkheid om deze kennis met jullie te delen. Als het niet helemaal klopt, vul me gerust aan in de comments hieronder.

Wat is Bitcoin?
De Bitcoin is te vergelijken met digitaal cash. Net als munten of bankbiljetten kan de Bitcoin verhandeld worden van persoon tot persoon. Er zitten geen banken of andere instellingen tussen. Het voordeel ten opzichte van de euromuntjes in je portemonnee is dat bitcoins verstuurd kunnen worden via het internet. Probeer dat maar eens met een fysieke munt.

Hoe kom je aan bitcoins?
Net als normaal cash bewaar je bitcoins in een portemonnee, maar dan wel een digitale genaamd 'wallet'. De wallet-app staat doorgaans op je smartphone. Met een wallet kunt je rechtstreeks bitcoins overmaken naar een andere wallet. Er zijn online wisselkantoren waar je via een iDeal-betaling euro's kunt wisselen voor bitcoins. Je kunt ook een dienst uitvoeren en je laten betalen in bitcoins. Er zijn al diverse locaties in Nederland waar je kunt betalen met bitcoins, zoals bars en restaurants in de binnenstad van Arnhem. Je pizza via Thuisbezorgd.nl kun je tevens betalen met bitcoins. Voor een bitcoin-transactie betaal je kosten.

Contactloos betalen is toch veel makkelijker?
Ja, absoluut. Maar we hebben het in Nederland wel erg goed voor elkaar. Dat is in andere delen van de wereld wel anders. Daar is het niet vanzelfsprekend dat je een bankrekening hebt of even iets overmaakt met iDeal. In Nederland betaalt een consumenten geen kosten voor een betaling. In de Verenigde Staten kost betalen altijd extra. Voor het opnemen van cash bij de geldautomaat rekent de bank 4 dollar kosten. Betaal je met een creditcard, dan komen er ook kosten bij.
Veel mensen sturen geld naar hun familie in het buitenland via een money transfer. De kosten hiervoor zijn hoog. Vaak duurt het een tijdje voordat het geld er is. Tevens moeten verzender en ontvanger fysiek naar een kantoor om de geld te versturen en te ontvangen.
Bij Bitcoin zijn de kosten laag. Iedereen met een smartphone kan het gebruiken. En het geld is binnen 15 minuten overgeschreven in de wallet van de ontvanger. Overal waar een internetverbinding is, werkt het.

Wat kost een bitcoin?
Het systeem van Bitcoin is gebaseerd op schaarste. Tot 2140 zullen er 21 miljoen bitcoins worden gedolven. Dat delven gebeurt door 'miners' die de rekenkracht van hun computers aan Bitcoin geven. Zij worden daarvoor beloond met bitcoins. Hoe meer mensen bitcoins willen, hoe hoger de waarde wordt. De waarde fluctueert sterk. Een bitcoin kan in hele kleine stukjes worden gedeeld. Een bitcoin kost op dit moment ruim 800 euro. Als je voor een tientje bitcoins koopt krijg je 0,00x bitcoin. De wallet rekent het bij een betaling voor je om in de valuta van je keuze, zoals euro, dollar en yuan.

Is Bitcoin veilig?
Als een bitcoin wallet aanmaakt krijg je een persoonlijke sleutel. Die sleutel is een hele lange code, die je kunt opslaan in de vorm van een zin. Deze sleutel moet je veilig bewaren, want deze geeft samen met je wallet toegang tot je bitcoins. Als je je wallet kwijtraakt, ben je de pineut. Maar dat ben je ook als je je gewone portemonnee kwijtraakt. ;-)

Er zijn een aantal zaken die maken dat Bitcoin te vertrouwen is. Een algoritme controleert Bitcoin. Het is altijd bekend hoeveel munten er in omloop zijn. Tevens is het veilig en voorspelbaar. De code is open source, zodat iedereen het algoritme kan inzien en controleren. Daarbij is het algoritme neutraal en werkt het mathematisch. Wijzigingen zijn alleen mogelijk als iedereen toestemt. Transacties met Bitcoin worden opgeslagen in een blockchain. De blockchain is de techniek waarmee betalingen worden vastgelegd en vooralsnog lijkt deze techniek niet te hacken. Door de opslag in de blockchain kan een gebruiker er op vertrouwen dat iemand ook echt de bitcoins heeft die hij naar je overmaakt.

Blockchain?
De blockchain is een methode om gegevens op te slaan. Het is te vergelijken met een grootboek waarin steeds een transactie wordt bijgeschreven. De unieke beveiliging zit in de manier van onleesbaar maken van de informatie. Een transactie wordt versleuteld met een 'som' die gebruik maakt van de sleutel van voorgaande transactie. Er ontstaat zo een ketting. Indien een hacker achteraf iets zou aanpassen in een transactie valt dit direct op, omdat de sleutel dan wijzigt en niet meer past bij de opvolgende transacties. Daarnaast wordt de blockchain decentraal opgeslagen; iedereen kan een 'kopie' van de blockchain bewaren. Als iemand in een kopie gaat zitten rommelen, wijkt deze af van de rest en dat pikt het systeem niet.

"Zonder blockchain geen Bitcoin."


De blockchain methodiek kan ook goed worden gebruikt voor andere toepassingen. Zo zou het mogelijk zijn om contracten vast te leggen in een blockchain. Denk ook aan auteursrechten of ander eigenaarschap.

Conclusie
Mijn conclusie is dan ook dat Bitcoin een interessante ontwikkeling is, maar dat de blockchain de potentie heeft om de maatschappij die we nu kennen drastisch te wijzigen. Ik ben benieuwd naar wat ik nog meer te weten kom over deze onderwerpen bij de volgende Money Mondays.

Lees meer over Bitcoin (dit was het 'huiswerk' voor Money Monday):

Geïnteresseerd? Kom dan ook naar Money Monday in Utrecht. Kijk op Meetup.com.

zondag 31 juli 2016

De gezonde stad is Pokemon GO

De wereld die je ziet met het blote oog is maar een deel van de werkelijkheid. Sinds twee weken bevinden zich overal monsters. Steden en parken hebben ineens een nieuwe bijzondere functie gekregen. Als je ergens drommen mensen ziet stilstaan en ingespannen met hun telefoon bezig ziet, weet dan, ze zijn onder ons: de Pokemons.
Fietsers staat stil om Hitmonchan te vangen.
Stap uit de auto en vang een Pokemon
Hitmonchan
Zondag zat ik in de sportschool op de fiets en keek uit het raam. In de twintig minuten dat ik me in het zweet fietste, zag ik met grote regelmaat mensen van allerlei pluimage op het pad langs de voortuin ineens hun pas inhouden en druk met hun telefoon bezig zijn. Even later liepen ze met een grijns op hun gezicht door. Zeer herkenbaar gedrag voor ingewijden. Want, in de voortuin van de sportschool zit een Pokemon. Bij het naar buiten lopen kon ik de verleiding niet weerstaan en opende de Pokemon GO app op mijn telefoon. In no-time had ik hem ook. Ik liet de app draaien terwijl we wegreden met de auto. (Wees gerust, ik zat niet achter het stuur). Terwijl we de weg opreden zagen we rechts een twintiger ingespannen bezig met haar telefoon. Een stukje verder op de weg detecteerde ik een nieuwe Pokemon. Die moest ik vangen. Ik had die nog niet. Logisch dus. Het was een lastige, een soort muis met bokshandschoenen, die ook steeds uit de Pokeball ontsnapte. Ik vroeg of we even konden stilstaan met de auto. Ondertussen was ik druk met het vangen van die lastige Pokemon. Precies op het moment dat ik Hitmonchan eindelijk had gevangen, zagen we fietsers in de achteruitkijkspiegel. We moesten echt door gaan rijden. Dachten we. Want de fietsers stopten op dezelfde plek als waar wij even daarvoor stonden. En ze hadden duidelijk net zoveel moeite met die Pokemon als ik. We keken toen eens goed om ons heen. Op de paden van het park waarin we ons bevonden liepen allemaal mensen met hun telefoon in de hand. Er liepen ook groepjes mensen een patroon over het lege parkeerterrein dat wees op de aanwezigheid van Pokemons. We besloten daarom de auto te parkeren en de jacht te openen.

We werden zo geruisloos onderdeel van het 'onzichtbare' genootschap van Pokemonvangers. Waarbij je elkaar grijnzend aankijkt en wijst op de locaties waar je net zelf een Pokemon ving. "Hoeveel Pokemons hebben jullie al?", vroeg een jongetje ons. Niet veel later stonden we met z'n zessen een lastig pluizig monster te vangen, die iets had van een varken en een aap (Mankey). Zich nergens van bewust liep een man met zijn golden retriever enigszins verstoord dwars door de Pokemon heen. Toen ik hem daar op attendeerde keek hij me net zo schaapachtig aan als de schapen achter het hek naast Mankey. Hongerig naar meer, liepen we een rondje door het park. Vlakbij de auto werd de weg ineens verspert door een enorme Poliwhirl. Het kostte me een drie Pokeballen voordat ik hem in de pocket had. Zo hadden we op een lollige manier nog een halfuurtje beweging toegevoegd aan onze reeds sportieve middag.

Gezonde leefomgeving
In de ruimtelijke ontwikkeling is veel aandacht voor de gezonde leefomgeving. Belangrijk voor het creëren van een gezonde leefomgeving is het voorzien in voldoende ruimte voor bewegen en ontmoeten. Denk daarbij aan aantrekkelijke openbare ruimte en praktische routes voor fietsers en wandelaars. Door in het openbaar gebied voorzieningen aan te brengen zoals speelaanleidingen, bankjes en het toestaan van een standplaats voor bijvoorbeeld een foodtruck met verse koffie en een lekker broodje wordt het elkaar dagelijks ontmoeten aangemoedigd.
Foodtruck. bron: italianfoodtrucks.blogspot.com
De Pokemon GO rage toont aan dat de bestaande stad al heel gezond is, mits de omgeving wordt geactiveerd. De clou zit hem duidelijk in het naar buiten lokken van de bewoners en ze letterlijk in beweging zetten. De beloning van het verzamelen van 140 soms schattige, maar meestal onooglijke, virtuele wezens is voor een grote groep mensen al genoeg om de schoenen aan te trekken en op een zonnige zondagmiddag het park in te gaan; waar ze anders binnen zaten te gamen of in de schaduw een boek lazen. De gezamenlijke bezigheid zorgt voor saamhorigheid en zet aan tot elkaar ontmoeten en contact. Dit is wat mij betreft een extra aanmoediging om te zoeken naar methoden om de buitenruimte extra uitnodigend te maken: fysiek en virtueel. Dan komt die gezondheid vanzelf.

We just gotta catch 'em all!

PS. Ga vooral eens Pokemons zoeken in de omgeving van de hardloopbaan in Park Schothorst. Vlak voor de deur van FysioAmersfoort vind je diverse Pokemons, waaronder dus die lastige Hitmonchan.

zaterdag 2 juli 2016

Wow, er loopt een dinosaurus op tafel

Deze week kon ik ook meedoen, ik kreeg een stel dinoplaatjes van een collega. Ze had ze over. Ik aasde vooral op die plaatjes waarmee je met augmented reality de dinosaurus op het plaatje tot leven wekt. En zo kwam het dat ik maandagmorgen een Brontosaurus over mijn bureau had lopen. Je weet wel, zo'n vegetarische langnek dino. Mijn 'inner child' werd er zo blij van. Opgegroeid met Jurassic Park, blijven die enorme wezens die ooit heersten over de wereld mij fascineren.
bron: huffingtonpost.com
Begin 2014 ontdekte ik Coursera.org. Een online leeromgeving waar je cursussen kunt volgen bij gerenommeerde universiteiten van over de hele wereld. Omdat zo'n cursus door heel veel mensen wereldwijd gevolgd worden heet het een MOOC: Massive Open Online Course. In januari 2014 gaf de Universiteit van Alberta de MOOC: Dino 101 Dinosaur Paleobiology. De enthousiaste docente legde aan de hand van schitterende fossielen de kenmerken van de verschillende dinosauriërs uit. Wist je dat de hedendaagse vogel een afstammeling is van de dino? Ik had het vroeger wel eens gelezen, maar nu zag ik het aan de hand van botten. Ik kan nu niet meer naar de parkiet van mijn ouders of een kippenpoot kijken zonder even een dino te zien. :) 

Helaas biedt de Universiteit van Alberta op dit moment de cursus Dino 101 niet meer aan. Maar ik zag dat ze nu een nieuwe cursus geven waarin de link tussen dino's en vogels duidelijk wordt: Paleontology: Theropod Dinosaurs and the Origin of Birds. Als de dinoplaatjes smaken naar meer, weet dan dat je meer dino brainfood kunt vinden op Coursera.org.