vrijdag 25 maart 2016

Getting things done met Workflowy

Er is inmiddels een nieuwe
versie. Maar deze heb ik.
Via lifehacker websites hoorde ik in 2011 over het boek van David Allen: Getting things done. Toen ik het boek bij de bieb had bemachtigd ging er een wereld voor mij open. Ik las het van voor tot achter en weer terug. Dat heb ik niet vaak met boeken, dus dat zegt wat. Het doel van GTD is om je werkzaamheden slimmer te behandelen. Misschien herken je het gevoel dat als je het druk hebt je je werklijst constant in de hoofd repeteert om te voorkomen dat je iets vergeet. Daar alleen al wordt je doodmoe van. Allen vertelt je in zijn boek dat je brein heel goed is voor van alles, maar niet voor onthouden. Om dat malen te voorkomen raadt Allen een systeem aan waarmee je al die post-its uit je hoofd kunt halen. Met een betrouwbaar systeem hoeft je brein het niet meer te onthouden. Daardoor wordt het een stuk rustiger in je kop. En dat is fijn.

Workflowy, mijn lifesaver
Een van de oplossingen van Allen is het maken van lijstjes. Niet om prioriteiten aan te geven, maar gewoon als overzicht van alles wat je moet doen. Dat kun je natuurlijk doen op een kladblok. Maar dan moet je iedere dag/week weer een nieuw lijstje schrijven en tussendoor wordt je lijst onoverzichtelijk. Inmiddels zijn er tig lijsten apps en tools. Ik wil je graag vertellen over de tool Workflowy.com. Ik gebruik deze online tool nu al jaren en het blijft mijn steun en toeverlaat in drukke en minder drukke tijden. De interface is simpel, zonder poespas. Het werkt ook uitstekend op een mobiel of tablet. Daarmee heb je je lijsten overal gesynchroniseerd bij de hand.
Interface van Workflowy: clean en simpel.
Je maakt de lijsten eenvoudig aan. Met enter komt er een nieuwe bullit op hetzelfde niveau, met tab springt de lijst een niveau in. Iedere bullit kun je oppakken en verschuiven in de verschillende niveaus in de lijst. 

Een van mijn hoofdrubrieken is Werk. In mijn werk heb ik projecten die met tussenpozen actie vereisen. Ik heb daarom onder Werk een onderscheid gemaakt in Actief, Afwachten en Afgerond. Onder Actief staan de projecten waar ik aan moet werken, met in trefwoorden wat er moet gebeuren en wat de deadline is. Die deadline geef ik aan met een #. Het mooie van Workflowy is dat het alles met een # kan sorteren. Door op bijvoorbeeld #25-3 te klikken krijg je een overzicht van de projecten die voor 25 maart voltooid moeten zijn. Als het project naar de klant is en ik moet wachten op reactie, verplaats ik het project (de bullit) naar de lijst Afwachten. Als het project is afgerond zet ik het onder Afgerond. Hiermee is Afgerond een soort archief van alle projecten die ik heb gedaan. 

In het laatste halfuur van mijn werkweek werk ik de lijst Actief bij. Een printje daarvan geeft me een heerlijk afstreeplijstje voor de komende werkweek. En een leeg hoofd om het weekend mee in te gaan. Maandag weer een dag.

Welke methode gebruik jij om je to-do's overzichtelijk houden en waarom vind jij dat handig?

zondag 20 maart 2016

Hue voor Spacetweeps

IFTTT Space Philips HUE channel
IF Space Channel: https://ifttt.com/space
Ik schreef al eerder over wat voor leuke dingen je kunt doen met IF in combinatie met je Philips Hue lampen. Sinds de toevoeging van het Space kanaal aan IF is het mogelijk om mijn passie voor ruimtevaart te combineren met de Hue lampen in huis.

Zo biedt het Space kanaal een trigger die gebruik maakt van de locatie-informatie van het Internationaal Ruimtestation ISS. Dit wordt gekoppeld aan de locatie op aarde die je instelt, zoals je adres. Daarmee is bekend wanneer het ISS over je huis vliegt. Dit is de trigger waarmee je een actie kunt laten gebeuren. Het Hue kanaal geeft je diverse opties voor een actie. Ik heb gekozen voor de actie 'knipperen'. Het recept stuurt nu iedere keer als het ISS overkomt een seintje naar mijn Hue lamp die daardoor gaat knipperen, zodat ik geen overkomst mis. Kun je meteen naar buiten rennen om te zwaaien naar de astronauten. :) Een echte musthave voor spacetweeps.

NB. Ik heb de tijden van de overkomst van het ISS van IF gecheckt met de info op Heavens-above. Heavens-above is een site die ik al jaren gebruik en die betrouwbaar is gebleken. De tijden die IF aangeeft kloppen inmiddels steeds beter met Heavens-above. Er is nu maar een paar minuten verschil. Daarbij moet je ook bedenken dat IF de lampen ongeveer een kwartier van te voren laat knipperen. Dan ben je dus mooi op tijd als je je jas nog wilt aandoen.

IFTTT Space Philips HUE channel Andre Kuipers
Bron: digifotopro.nl

vrijdag 18 maart 2016

Donkere gebieden moet je zoeken met een lampje

Laatst zat ik ’s avonds in de trein terug naar huis vanuit Den Haag. Buiten was een lichtzee zichtbaar. We reden door het kassengebied. Wat ik hier van dichtbij zag, fotografeerde André Kuipers eerder tijdens zijn ruimtemissie in 2012 vanuit het ISS. De gigantische lichtuitstoot van onder andere de kassen zorgt voor een goed herkenningspunt van Nederland in de ruimte. De planten in die kas zullen vast prachtig groeien onder het aanhoudende licht. Maar is het echt nodig om een lichtkoepel te creëren rondom je kas, die in de wijde omtrek waar te nemen is?

Duisternis is gezond en schitterend
Er zijn inmiddels diverse onderzoeken die leren dat het voor mens en dier bijzonder gezond is om ’s nachts in een echt donkere omgeving te zijn. In onze 24-uurs economie is het echter normaal dat de omgeving stevig verlicht is. Daardoor wordt vergeten hoe mooi duisternis is. Als amateur astronoom heb ik met vrienden van de sterrenvereniging jaarlijks telescopen neergezet op een donkere plek op de Veluwe. We toonden de bezoekers van de Nacht van de Nacht de pracht van de donkere sterrenhemel, nadat ze terug kwamen van een wandeling door het donkere bos op zoek naar nachtdieren. Tijdens deze Nacht wordt het belang en de schoonheid van duisternis duidelijk gemaakt voor de bezoekers. Maar als de volgende dag de zon weer schijnt, lijkt het onderwerp weer verdwenen uit de collectieve geheugen.
Foto: Credit ESA/NASA

Ik ga niet pleiten voor het doven van verlichting op iedere plaats. Ik voel me ook onprettig in een donker steegje. Maar het zou goed zijn als duisternis een volwaardig milieuaspect wordt waar ontwikkelingen en bestaande situaties aan worden getoetst. Niemand heeft iets aan licht dat niet schijnt op de plek waarop het gericht is. Dergelijk wegstralend licht is pure verspilling van energie. In een tijd dat energie schaars wordt, ligt het voor de hand om daarop te bezuinigen.

De overheid doet met wetgeving een poging om de duisternis te beschermen, maar hebben we hier wel nieuwe wetgeving voor nodig? Of is het een kwestie van stug doorgaan met het kweken van bewustwording door evenementen als de Nacht van de Nacht en Earth Hour?

Earth Hour 19 maart 2016
Begin dit weekend bij jezelf. Doe je zaterdag 19 maart om 20.30 uur met me mee met het wereldwijde Earth Hour? Doe het licht uit, ook in je tuin, en geniet van de stroombesparing en de gezelligheid van een kaarsje. Fijne avond!

Een deel van deze post publiceerde ik eerder op het blog van Amer /ruimtelijke ontwikkeling.